Regulamin przewozu PKS Słupsk SA

Spis treści


Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, zarządza się, co następuje:

§ 1. Przepisy ogólne

  1. Niniejszy regulamin określa warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy pojazdami Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Słupsku SA.
  2. Użyte w niniejszym regulaminie określenia oznaczają:
    1. przewoźnik – Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Słupsku SA;
    2. organizator – Starostwo Powiatowe w Słupsku, które jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie Powiatu Słupskiego;
    3. pojazd – autobus lub inny pojazd wykorzystywany przez przewoźnika;
    4. podróżny – osoba korzystająca ze świadczonej przez przewoźnika usługi przewozu;
    5. załoga pojazdu – kierowca, kierujący, konduktor oraz inne wyznaczone przez przewoźnika osoby, które zajmują się obsługą podróżnych w pojeździe;
    6. Nadzór Ruchu – wyznaczone przez przewoźnika lub organizatora osoby uprawnione do kontroli, czy przewóz na liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez PKS Słupsk wykonywany jest prawidłowo, w tym także dyspozytor i dyżurny ruchu;
    7. regulamin – niniejszy dokument;
    8. bilet – dokument uprawniający do przejazdu pojazdami PKS Słupsk, o wzorze określonym przez przewoźnika, w formie:
      • wydruku fiskalnego z bileterki na pokładzie pojazdu,
      • wydruku fiskalnego z bileterki na pokładzie pojazdu lub w Biurze Obsługi Klienta wraz z prawidłowo zaprogramowaną elektroniczną kartą biletową (w przypadku biletów miesięcznych i okresowych), lub
      • dokumentu elektronicznego wydanego przez partnera handlowego PKS Słupsk prowadzącego sprzedaż biletów przez internet;
    9. elektroniczna karta biletowa – karta elektroniczna, według wzoru określonego przez przewoźnika, na której pracownicy Biura Obsługi Klienta lub załoga pojazdu programują informacje dotyczące zakupionych biletów miesięcznych i okresowych;
    10. kontroler biletów – wyznaczoną przez przewoźnika osobę, legitymującą się identyfikatorem wydanym według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego regulaminu, uprawnioną do kontroli biletów oraz innych dokumentów uprawniających do przejazdu pojazdami przewoźnika;
    11. przystanek – oznakowane zgodnie z odrębnymi przepisami miejsce zatrzymania pojazdów przewoźnika, określone w rozkładzie jazdy, w tym także stanowisko odjazdowe na dworcu;
    12. przystanek techniczny – przystanek, na którym wsiadanie i wysiadanie są zabronione;
    13. przystanek na żądanie – dodatkowo oznakowany przystanek, na którym kierowca nie ma obowiązku zatrzymywać pojazdu, jeżeli brak jest osób sygnalizujących chęć wsiadania lub wysiadania;
    14. Biuro Obsługi Klienta (BOK) – wyznaczony przez przewoźnika punkt handlowy, w którym w szczególności prowadzona jest sprzedaż biletów okresowych i miesięcznych przewoźnika oraz udzielane są informacje o kursowaniu pojazdów na jego liniach;
    15. taryfa biletowa – dokument lub dokumenty określające ceny biletów i uprawnienia do ulg obowiązujące w pojazdach przewoźnika, wprowadzone odrębnym zarządzeniem;
    16. voucher promocyjny – dokument, który upoważnia do bezpłatnego przejazdu, lub skorzystania z promocji lub ulgi handlowej, na zasadach określonych w odrębnym regulaminie promocji, wprowadzonym zarządzeniem przewoźnika;
    17. Ustawa (bez bliższego określenia) – ustawę z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe.
  3. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
    1. kierowcy – należy przez to rozumieć także kierującego;
    2. bilecie (bez bliższego określenia) – należy przez to rozumieć także inne dokumenty uprawniające do przejazdu na mocy regulaminu, Ustawy lub innych przepisów;
    3. bilecie okresowym – należy przez to rozumieć także bilet miesięczny;
    4. pracownikach przewoźnika – należy przez to rozumieć także inne osoby wyznaczone przez niego do zadań związanych z realizacją przewozu, zapewnieniem ciągłości ruchu pojazdów przewoźnika, odprawą lub obsługą podróżnych;
    5. pracownikach organizatora – należy przez to rozumieć osoby wyznaczone przez organizatora do zadań związanych z organizacją przewozów na liniach przewoźnika.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 2. Zawarcie umowy na przejazd

  1. Przejazd pojazdami przewoźnika jest odpłatny.
  2. Zawarcie umowy przewozu następuje w momencie nabycia biletu.
  3. Bilety jednorazowe można nabyć u załogi pojazdu lub przez internet.
  4. Bilety okresowe posiadacze elektronicznych kart biletowych mogą nabyć u załogi pojazdu, w Biurze Obsługi Klienta lub przez internet. Sprzedaż biletów okresowych i korzystanie z nich odbywa się na podstawie Regulaminu korzystania z biletu miesięcznego i elektronicznych kart biletowych PKS Słupsk SA wprowadzonego przez przewoźnika odrębnym zarządzeniem.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 3. Zasady posługiwania się biletami

  1. Podróżny musi posiadać przy sobie ważny bilet przez cały przejazd.
  2. Załoga pojazdu zobowiązana jest każdorazowo wydać bilet podróżnemu, który go nabywa.
  3. Podróżny zamierzający nabyć bilet ulgowy, zobowiązany jest bez wezwania okazać dokument uprawniający do ulgi. W przeciwnym razie załoga pojazdu wydaje mu bilet normalny.
  4. Płatność za bilet na pokładzie autobusu powinna być dokonana gotówką – odliczoną kwotą lub nominałem zbliżonym do wartości biletu. W przypadku płatności nominałem przekraczającym wartość biletu na tyle, że niemożliwe lub utrudnione jest wydanie reszty bez opóźnienia odjazdu, załoga pojazdu wydaje podróżnemu poświadczenie umożliwiające odebranie reszty w Biurze Obsługi Klienta.
  5. Biletu jednorazowego nie wolno odstępować innej osobie.
  6. Podróżny odbywający przejazd na podstawie biletu ulgowego, przez cały przejazd musi posiadać przy sobie również ważny dokument uprawniający do ulgi.
  7. Podróżny może odbywać przejazd na podstawie vouchera promocyjnego wydanego przez przewoźnika – pod warunkiem, że posiada ten voucher przez cały przejazd i spełnia warunki określone w regulaminie promocji, którym został wprowadzony dany voucher.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 4. Przejazd bez ważnego biletu

  1. Przejazd pojazdem uznawany jest za przejazd bez ważnego biletu, jeżeli odbywa się na podstawie:
    1. biletu o zbyt niskim nominale,
    2. biletu odstąpionego podróżnemu przez inną osobę,
    3. biletu o wzorze innym niż ustalony przez przewoźnika,
    4. biletu podrobionego lub przerobionego,
    5. biletu uszkodzonego w stopniu uniemożliwiającym jego odczytanie,
    6. biletu ulgowego, a podróżny nie posiada przy sobie ważnego dokumentu uprawniającego do ulgi, lub
    7. vouchera promocyjnego, a podróżny nie spełnia wymogów określonych w regulaminie promocji, którym został wprowadzony ten voucher.
  2. Kierowca, kontroler biletów lub Nadzór Ruchu może odmówić przewozu osób lub wezwać do opuszczenia pojazdu osoby bez ważnego biletu na przejazd.
  3. W razie uzasadnionego podejrzenia, że bilet albo dokument uprawniający do ulgi jest podrobiony lub przerobiony – kierowca, kontroler biletów lub Nadzór Ruchu zatrzymuje dokument za pokwitowaniem, w trybie określonym Ustawą.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 5. Obowiązki przewoźnika i podróżnych

  1. Przewoźnik zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki przejazdu, a także należytą obsługę.
  2. Załoga pojazdu, Nadzór Ruchu, pracownicy przewoźnika i pracownicy organizatora odnoszą się do podróżnych w sposób taktowny i uprzejmy.
  3. Podróżni zobowiązani są do stosowania się do poleceń załogi pojazdu i Nadzoru Ruchu dotyczących porządku i bezpieczeństwa przejazdu.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 6. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu

  1. Wysiadanie i wsiadanie dozwolone jest jedynie na przystankach i po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
  2. Pierwszeństwo przed osobami wsiadającymi mają te, które opuszczają pojazd.
  3. Pierwszeństwo wejścia do pojazdu na przystanku mają osoby, które już nabyły bilet.
  4. Zabrania się wysiadania i wsiadania:
    • poza przystankami lub na przystankach technicznych,
    • gdy pojazd jest w ruchu,
    • przed całkowitym otwarciem drzwi pojazdu,
    • po sygnale ostrzegającym przed zamknięciem drzwi pojazdu.
  5. Osoby z widoczną niepełnosprawnością mają prawo do pomocy załogi pojazdu przy wsiadaniu i wysiadaniu.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 7. Przystanki „na żądanie”

  1. Podróżny zamierzający wsiąść na przystanku oznaczonym jako „na żądanie” zobowiązany jest dać sygnał kierowcy poprzez podniesienie ręki.
  2. Podróżny zamierzający wysiąść na przystanku „na żądanie” zobowiązany jest dać sygnał kierowcy pojazdu poprzez użycie przycisku „STOP” lub powiadomienie go w inny sposób.
  3. Sygnał, o którym mowa w ust. 1 i 2 należy dać na tyle wcześnie, by możliwe było bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku. W razie niedochowania tego warunku przez podróżnego, dla bezpieczeństwa ruchu drogowego kierowca pomija przystanek.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 8. Zajmowanie miejsca w pojeździe

  1. Po wejściu do pojazdu, podróżny zobowiązany jest zająć wolne miejsce siedzące, a w razie jego braku – zająć miejsce stojące tak, by trzymać się uchwytów lub poręczy.
  2. Podróżny, który zajmuje miejsce wyposażone w pas bezpieczeństwa, zobowiązany jest do jego zapięcia.
  3. Zajmowanie przez podróżnych miejsc oznaczonych jako „miejsce służbowe” jest zabronione.
  4. Podróżny zajmujący miejsce oznakowane jako miejsce dla osoby z niepełnosprawnością, dla osoby z dzieckiem na ręku, dla osoby na wózku inwalidzkim, dla osoby z wózkiem dziecięcym, lub dla jakiejkolwiek innej osoby o szczególnych potrzebach – zobowiązany jest je zwolnić w razie zgłoszenia się na nie uprawnionego podróżnego.
  5. Wejście do pojazdu bez wolnych miejsc jest zabronione.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 9. Postępowanie z bagażem ręcznym

  1. Dla bezpieczeństwa innych osób, podróżny zajmujący miejsce stojące zobowiązany jest ściągnąć plecak, torbę lub inny bagaż i postawić go na podłodze lub trzymać go w ręku.
  2. Pozostawianie bagażu na siedzeniach jest zabronione.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 10. Zasady przewozu bagażu i zwierząt

  1. Podróżny może przewozić w pojazdach bagaż podręczny, wózek dziecięcy, wózek inwalidzki, a za zgodą kierowcy również zwierzę domowe,  rower lub hulajnogę elektryczną.
  2. W pojazdach, które posiadają luki bagażowe, kierowca może wyrazić zgodę na przewóz bagażu  także w tych lukach.
  3. Przewóz roweru lub hulajnogi elektrycznej możliwy jest pod warunkiem uiszczenia przez podróżnego opłaty w wysokości 50% ceny biletu normalnego obowiązującego w danej relacji oraz odpowiedniego zabezpieczenia roweru lub hulajnogi przez całą podróż.
  4. Przewóz psa dozwolony jest pod warunkiem uiszczenia przez podróżnego opłaty w wysokości 50% ceny biletu normalnego obowiązującego w danej relacji i po spełnieniu łącznie następujących warunków:
    1. pies przewożony jest w kagańcu i na smyczy lub w specjalnym transporterze, wykluczającym bezpośredni kontakt z podróżnymi;
    2. podróżny posiada przy sobie i okazuje na żądanie załogi pojazdu lub Nadzoru Ruchu aktualne świadectwo szczepienia psa;
    3. w przypadku psa trzymanego na smyczy – podróżny przewozi ze sobą nie więcej niż jedno zwierzę.
  5. Wymóg uiszczenia opłaty za przewóz psa nie dotyczy:
    • psów służbowych, towarzyszących funkcjonariuszom Policji, Krajowej Administracji Skarbowej, Straży Miejskiej, Straży Granicznej w trakcie wykonywania obowiązków służbowych,
    • psów asystujących i psów przewodników osób z niepełnosprawnościami.
  6. Opłatom, o których mowa w ust. 3 i 4 podlega każda sztuka roweru lub hulajnogi i każde zwierzę oddzielnie.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 11. Odpowiedzialność za przewożony bagaż

  1. Nadzór nad zwierzętami i rzeczami, o których mowa w § 10, należy do podróżnego. Przewoźnik odpowiada za nie jedynie wówczas, gdy szkoda powstała z jego winy.
  2. Podróżny odpowiada za zanieczyszczenia i uszkodzenia pojazdu lub jego wyposażenia oraz za szkody lub obrażenia odniesione przez współpasażerów powstałych w związku z przewozem zwierząt i rzeczy, o których mowa w § 10.
  3. Zwierzęta i przedmioty, o których mowa w § 10, muszą być umieszczone w pojeździe w taki sposób, aby nie utrudniały przejścia, nie narażały na zanieczyszczenie lub zniszczenie odzieży innych pasażerów, nie utrudniały korzystania z wyposażenia pojazdu, nie zasłaniały widoczności kierowcy oraz nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu i porządkowi w transporcie.
  4. W przypadku utraty lub uszkodzenia bagażu, podróżny zobowiązany jest osobiście powiadomić o tym fakcie załogę pojazdu.
  5. Znalazca rzeczy zagubionej w pojeździe zobowiązany jest do jej przekazania załodze pojazdu.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 12. Ograniczenia w przewozie rzeczy i zwierząt

Zabroniony jest przewóz:

  1. przedmiotów o nieprzyjemnym zapachu lub odrażającym wyglądzie,
  2. przedmiotów, których nie da się umieścić w pojeździe zgodnie z § 11 ust. 3,
  3. przedmiotów zapalnych, łatwopalnych, wybuchowych, o właściwościach żrących, radioaktywnych, o ostrych krawędziach, lub innych materiałów niebezpiecznych,
  4. niezabezpieczonych lub niedostatecznie zabezpieczonych pojemników ze smarami, farbami lub innymi chemikaliami,
  5. nabitej broni, z wyjątkiem przypadków określonych w odrębnych przepisach,
  6. zwierząt kopytnych.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 13. Zakazy

Podróżnym zabrania się w szczególności:

  1. wchodzenia do pojazdu i przebywania w nim w łyżworolkach lub wrotkach;
  2. nieuzasadnionego używania systemu awaryjnego otwierania drzwi;
  3. otwierania drzwi poza przystankami lub podczas ruchu pojazdu;
  4. wychylania się z pojazdu;
  5. wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu, zarówno w czasie jazdy jak i postoju;
  6. dawania nieuzasadnionych sygnałów do zatrzymania pojazdu;
  7. siadania na barierkach ochronnych, poręczach, nadkolach, stopniach pojazdu, na podłodze i w innych nieprzeznaczonych do tego miejscach;
  8. używania telefonów komórkowych w sposób uciążliwy dla innych podróżnych lub załogi pojazdu, w tym także głośnego prowadzenia rozmów;
  9. odtwarzania nagrań lub transmisji audio w sposób słyszalny dla innych podróżnych lub załogi pojazdu;
  10. zanieczyszczania lub niszczenia pojazdu lub elementów jego wyposażenia;
  11. spożywania artykułów, które mogą zanieczyścić pojazd lub odzież innych podróżnych, albo wywoływać uciążliwość swoim zapachem lub wyglądem, w tym zwłaszcza lodów, hamburgerów, kebabów, i innych;
  12. spożywania alkoholu lub przewożenia go w otwartych opakowaniach;
  13. palenia tytoniu lub używania e-papierosów;
  14. żebrania, akwizycji, sprzedaży obnośnej;
  15. kwestowania, umieszczenia plakatów, ogłoszeń lub napisów, albo rozdawania materiałów reklamowych, wyborczych, promocyjnych bez zgody przewoźnika,
  16. utrudniania pracy załodze pojazdu, kontrolerom biletów, Nadzorowi Ruchu, pracownikom organizatora;
  17. nieprzestrzegania zakazów i nakazów wyrażonych napisami lub piktogramami w pojeździe;
  18. wykonywania innych czynności, które nie są dozwolone w miejscach publicznych.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 14. Postępowanie w razie naruszenia przepisów

  1. Kierowca, kontroler biletów lub Nadzór Ruchu może odmówić przewozu osób lub wezwać do opuszczenia pojazdu osoby, które nie przestrzegają postanowień § 8 – 13.
  2. Kierowca, kontroler biletów lub Nadzór Ruchu odmawia przewozu osób lub wzywa do opuszczenia pojazdu osoby, które:
    1. zachowują się agresywnie wobec innych podróżnych, załogi pojazdu, pracowników przewoźnika lub pracowników organizatora,
    2. naruszają bezpieczeństwo transportu,
    3. są nietrzeźwe,
    4. nie stosują się do wezwań załogi pojazdu lub Nadzoru Ruchu.
  3. W razie podejrzenia popełnienia przestępstwa przez podróżnego, w tym także naruszenia nietykalności cielesnej lub znieważenie pracowników przewoźnika korzystających z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym, kierujący ma prawo wezwać na miejsce zdarzenia służby powołane do zapewnienia porządku publicznego lub zjechać z trasy bezpośrednio do najbliższej jednostki Policji, celem przekazania podróżnego funkcjonariuszom tych służb.
  4. Podróżnym usuniętym z pojazdu na podstawie przepisów ust. 1–3 nie przysługuje rekompensata ani zwrot pieniędzy za bilet.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 15. Wyłączenie odpowiedzialności

Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane używaniem przez podróżnego elementów wyposażenia pojazdu niezgodnie z przeznaczeniem lub niestosowanie się do instrukcji i komunikatów w pojeździe. Dotyczy to również uszkodzenia sprzętu elektronicznego, spowodowanego niewłaściwym korzystaniem z ładowarek USB i gniazd zasilających w pojeździe oraz uszkodzenia sprzętu sieciowego spowodowanego niewłaściwym używaniem połączenia z siecią Wi-Fi dostępną w pojeździe.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 16. Monitoring wizyjny

  1. Pojazd może być monitorowany dla zapewnienia bezpieczeństwa załodze pojazdu, pracownikom przewoźnika, podróżnym i innym osobom.
  2. Informacja dotycząca monitorowania pojazdu oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych znajduje się w widocznym miejscu w pojeździe.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 17. Skargi, wnioski oraz reklamacje

Skargi, wnioski oraz reklamacje przyjmowane są drogą elektroniczną za pośrednictwem poczty e-mail pod adresem: sekretariat@pks.slupsk.pl lub za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej https://pks.slupsk.pl, oraz pisemnie pod adresem korespondencyjnym Spółki: Kołłątaja 15A, 76-200 Słupsk.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

§ 18. Przepisy końcowe

Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

[ ^ Powrót do spisu treści ]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. View more
Akceptuj
Skip to content