Regulamin przewozu PKS Słupsk SA
Spis treści
- § 1. Przepisy ogólne
- § 2. Zawarcie umowy na przejazd
- § 3. Zasady posługiwania się biletami
- § 4. Przejazd bez ważnego biletu
- § 5. Obowiązki przewoźnika i podróżnych
- § 6. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu
- § 7. Przystanki „na żądanie”
- § 8. Zajmowanie miejsca w pojeździe
- § 9. Postępowanie z bagażem ręcznym
- § 10. Zasady przewozu bagażu i zwierząt
- § 11. Odpowiedzialność za przewożony bagaż
- § 12. Ograniczenia w przewozie rzeczy i zwierząt
- § 13. Zakazy
- § 14. Postępowanie w razie naruszenia przepisów
- § 15. Wyłączenie odpowiedzialności
- § 16. Monitoring wizyjny
- § 17. Skargi, wnioski oraz reklamacje
- § 18. Przepisy końcowe
Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, zarządza się, co następuje:
§ 1. Przepisy ogólne
- Niniejszy regulamin określa warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy pojazdami Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Słupsku SA.
- Użyte w niniejszym regulaminie określenia oznaczają:
- przewoźnik – Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Słupsku SA;
- organizator – Starostwo Powiatowe w Słupsku, które jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie Powiatu Słupskiego;
- pojazd – autobus lub inny pojazd wykorzystywany przez przewoźnika;
- podróżny – osoba korzystająca ze świadczonej przez przewoźnika usługi przewozu;
- załoga pojazdu – kierowca, kierujący, konduktor oraz inne wyznaczone przez przewoźnika osoby, które zajmują się obsługą podróżnych w pojeździe;
- Nadzór Ruchu – wyznaczone przez przewoźnika lub organizatora osoby uprawnione do kontroli, czy przewóz na liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez PKS Słupsk wykonywany jest prawidłowo, w tym także dyspozytor i dyżurny ruchu;
- regulamin – niniejszy dokument;
- bilet – dokument uprawniający do przejazdu pojazdami PKS Słupsk, o wzorze określonym przez przewoźnika, w formie:
- wydruku fiskalnego z bileterki na pokładzie pojazdu,
- wydruku fiskalnego z bileterki na pokładzie pojazdu lub w Biurze Obsługi Klienta wraz z prawidłowo zaprogramowaną elektroniczną kartą biletową (w przypadku biletów miesięcznych i okresowych), lub
- dokumentu elektronicznego wydanego przez partnera handlowego PKS Słupsk prowadzącego sprzedaż biletów przez internet;
- elektroniczna karta biletowa – karta elektroniczna, według wzoru określonego przez przewoźnika, na której pracownicy Biura Obsługi Klienta lub załoga pojazdu programują informacje dotyczące zakupionych biletów miesięcznych i okresowych;
- kontroler biletów – wyznaczoną przez przewoźnika osobę, legitymującą się identyfikatorem wydanym według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego regulaminu, uprawnioną do kontroli biletów oraz innych dokumentów uprawniających do przejazdu pojazdami przewoźnika;
- przystanek – oznakowane zgodnie z odrębnymi przepisami miejsce zatrzymania pojazdów przewoźnika, określone w rozkładzie jazdy, w tym także stanowisko odjazdowe na dworcu;
- przystanek techniczny – przystanek, na którym wsiadanie i wysiadanie są zabronione;
- przystanek na żądanie – dodatkowo oznakowany przystanek, na którym kierowca nie ma obowiązku zatrzymywać pojazdu, jeżeli brak jest osób sygnalizujących chęć wsiadania lub wysiadania;
- Biuro Obsługi Klienta (BOK) – wyznaczony przez przewoźnika punkt handlowy, w którym w szczególności prowadzona jest sprzedaż biletów okresowych i miesięcznych przewoźnika oraz udzielane są informacje o kursowaniu pojazdów na jego liniach;
- taryfa biletowa – dokument lub dokumenty określające ceny biletów i uprawnienia do ulg obowiązujące w pojazdach przewoźnika, wprowadzone odrębnym zarządzeniem;
- voucher promocyjny – dokument, który upoważnia do bezpłatnego przejazdu, lub skorzystania z promocji lub ulgi handlowej, na zasadach określonych w odrębnym regulaminie promocji, wprowadzonym zarządzeniem przewoźnika;
- Ustawa (bez bliższego określenia) – ustawę z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe.
- Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
- kierowcy – należy przez to rozumieć także kierującego;
- bilecie (bez bliższego określenia) – należy przez to rozumieć także inne dokumenty uprawniające do przejazdu na mocy regulaminu, Ustawy lub innych przepisów;
- bilecie okresowym – należy przez to rozumieć także bilet miesięczny;
- pracownikach przewoźnika – należy przez to rozumieć także inne osoby wyznaczone przez niego do zadań związanych z realizacją przewozu, zapewnieniem ciągłości ruchu pojazdów przewoźnika, odprawą lub obsługą podróżnych;
- pracownikach organizatora – należy przez to rozumieć osoby wyznaczone przez organizatora do zadań związanych z organizacją przewozów na liniach przewoźnika.
§ 2. Zawarcie umowy na przejazd
- Przejazd pojazdami przewoźnika jest odpłatny.
- Zawarcie umowy przewozu następuje w momencie nabycia biletu.
- Bilety jednorazowe można nabyć u załogi pojazdu lub przez internet.
- Bilety okresowe posiadacze elektronicznych kart biletowych mogą nabyć u załogi pojazdu, w Biurze Obsługi Klienta lub przez internet. Sprzedaż biletów okresowych i korzystanie z nich odbywa się na podstawie Regulaminu korzystania z biletu miesięcznego i elektronicznych kart biletowych PKS Słupsk SA wprowadzonego przez przewoźnika odrębnym zarządzeniem.
§ 3. Zasady posługiwania się biletami
- Podróżny musi posiadać przy sobie ważny bilet przez cały przejazd.
- Załoga pojazdu zobowiązana jest każdorazowo wydać bilet podróżnemu, który go nabywa.
- Podróżny zamierzający nabyć bilet ulgowy, zobowiązany jest bez wezwania okazać dokument uprawniający do ulgi. W przeciwnym razie załoga pojazdu wydaje mu bilet normalny.
- Płatność za bilet na pokładzie autobusu powinna być dokonana gotówką – odliczoną kwotą lub nominałem zbliżonym do wartości biletu. W przypadku płatności nominałem przekraczającym wartość biletu na tyle, że niemożliwe lub utrudnione jest wydanie reszty bez opóźnienia odjazdu, załoga pojazdu wydaje podróżnemu poświadczenie umożliwiające odebranie reszty w Biurze Obsługi Klienta.
- Biletu jednorazowego nie wolno odstępować innej osobie.
- Podróżny odbywający przejazd na podstawie biletu ulgowego, przez cały przejazd musi posiadać przy sobie również ważny dokument uprawniający do ulgi.
- Podróżny może odbywać przejazd na podstawie vouchera promocyjnego wydanego przez przewoźnika – pod warunkiem, że posiada ten voucher przez cały przejazd i spełnia warunki określone w regulaminie promocji, którym został wprowadzony dany voucher.
§ 4. Przejazd bez ważnego biletu
- Przejazd pojazdem uznawany jest za przejazd bez ważnego biletu, jeżeli odbywa się na podstawie:
- biletu o zbyt niskim nominale,
- biletu odstąpionego podróżnemu przez inną osobę,
- biletu o wzorze innym niż ustalony przez przewoźnika,
- biletu podrobionego lub przerobionego,
- biletu uszkodzonego w stopniu uniemożliwiającym jego odczytanie,
- biletu ulgowego, a podróżny nie posiada przy sobie ważnego dokumentu uprawniającego do ulgi, lub
- vouchera promocyjnego, a podróżny nie spełnia wymogów określonych w regulaminie promocji, którym został wprowadzony ten voucher.
- Kierowca, kontroler biletów lub Nadzór Ruchu może odmówić przewozu osób lub wezwać do opuszczenia pojazdu osoby bez ważnego biletu na przejazd.
- W razie uzasadnionego podejrzenia, że bilet albo dokument uprawniający do ulgi jest podrobiony lub przerobiony – kierowca, kontroler biletów lub Nadzór Ruchu zatrzymuje dokument za pokwitowaniem, w trybie określonym Ustawą.
§ 5. Obowiązki przewoźnika i podróżnych
- Przewoźnik zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki przejazdu, a także należytą obsługę.
- Załoga pojazdu, Nadzór Ruchu, pracownicy przewoźnika i pracownicy organizatora odnoszą się do podróżnych w sposób taktowny i uprzejmy.
- Podróżni zobowiązani są do stosowania się do poleceń załogi pojazdu i Nadzoru Ruchu dotyczących porządku i bezpieczeństwa przejazdu.
§ 6. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu
- Wysiadanie i wsiadanie dozwolone jest jedynie na przystankach i po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
- Pierwszeństwo przed osobami wsiadającymi mają te, które opuszczają pojazd.
- Pierwszeństwo wejścia do pojazdu na przystanku mają osoby, które już nabyły bilet.
- Zabrania się wysiadania i wsiadania:
- poza przystankami lub na przystankach technicznych,
- gdy pojazd jest w ruchu,
- przed całkowitym otwarciem drzwi pojazdu,
- po sygnale ostrzegającym przed zamknięciem drzwi pojazdu.
- Osoby z widoczną niepełnosprawnością mają prawo do pomocy załogi pojazdu przy wsiadaniu i wysiadaniu.
§ 7. Przystanki „na żądanie”
- Podróżny zamierzający wsiąść na przystanku oznaczonym jako „na żądanie” zobowiązany jest dać sygnał kierowcy poprzez podniesienie ręki.
- Podróżny zamierzający wysiąść na przystanku „na żądanie” zobowiązany jest dać sygnał kierowcy pojazdu poprzez użycie przycisku „STOP” lub powiadomienie go w inny sposób.
- Sygnał, o którym mowa w ust. 1 i 2 należy dać na tyle wcześnie, by możliwe było bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku. W razie niedochowania tego warunku przez podróżnego, dla bezpieczeństwa ruchu drogowego kierowca pomija przystanek.
§ 8. Zajmowanie miejsca w pojeździe
- Po wejściu do pojazdu, podróżny zobowiązany jest zająć wolne miejsce siedzące, a w razie jego braku – zająć miejsce stojące tak, by trzymać się uchwytów lub poręczy.
- Podróżny, który zajmuje miejsce wyposażone w pas bezpieczeństwa, zobowiązany jest do jego zapięcia.
- Zajmowanie przez podróżnych miejsc oznaczonych jako „miejsce służbowe” jest zabronione.
- Podróżny zajmujący miejsce oznakowane jako miejsce dla osoby z niepełnosprawnością, dla osoby z dzieckiem na ręku, dla osoby na wózku inwalidzkim, dla osoby z wózkiem dziecięcym, lub dla jakiejkolwiek innej osoby o szczególnych potrzebach – zobowiązany jest je zwolnić w razie zgłoszenia się na nie uprawnionego podróżnego.
- Wejście do pojazdu bez wolnych miejsc jest zabronione.
§ 9. Postępowanie z bagażem ręcznym
- Dla bezpieczeństwa innych osób, podróżny zajmujący miejsce stojące zobowiązany jest ściągnąć plecak, torbę lub inny bagaż i postawić go na podłodze lub trzymać go w ręku.
- Pozostawianie bagażu na siedzeniach jest zabronione.
§ 10. Zasady przewozu bagażu i zwierząt
- Podróżny może przewozić w pojazdach bagaż podręczny, wózek dziecięcy, wózek inwalidzki, a za zgodą kierowcy również zwierzę domowe, rower lub hulajnogę elektryczną.
- W pojazdach, które posiadają luki bagażowe, kierowca może wyrazić zgodę na przewóz bagażu także w tych lukach.
- Przewóz roweru lub hulajnogi elektrycznej możliwy jest pod warunkiem uiszczenia przez podróżnego opłaty w wysokości 50% ceny biletu normalnego obowiązującego w danej relacji oraz odpowiedniego zabezpieczenia roweru lub hulajnogi przez całą podróż.
- Przewóz psa dozwolony jest pod warunkiem uiszczenia przez podróżnego opłaty w wysokości 50% ceny biletu normalnego obowiązującego w danej relacji i po spełnieniu łącznie następujących warunków:
- pies przewożony jest w kagańcu i na smyczy lub w specjalnym transporterze, wykluczającym bezpośredni kontakt z podróżnymi;
- podróżny posiada przy sobie i okazuje na żądanie załogi pojazdu lub Nadzoru Ruchu aktualne świadectwo szczepienia psa;
- w przypadku psa trzymanego na smyczy – podróżny przewozi ze sobą nie więcej niż jedno zwierzę.
- Wymóg uiszczenia opłaty za przewóz psa nie dotyczy:
- psów służbowych, towarzyszących funkcjonariuszom Policji, Krajowej Administracji Skarbowej, Straży Miejskiej, Straży Granicznej w trakcie wykonywania obowiązków służbowych,
- psów asystujących i psów przewodników osób z niepełnosprawnościami.
- Opłatom, o których mowa w ust. 3 i 4 podlega każda sztuka roweru lub hulajnogi i każde zwierzę oddzielnie.
§ 11. Odpowiedzialność za przewożony bagaż
- Nadzór nad zwierzętami i rzeczami, o których mowa w § 10, należy do podróżnego. Przewoźnik odpowiada za nie jedynie wówczas, gdy szkoda powstała z jego winy.
- Podróżny odpowiada za zanieczyszczenia i uszkodzenia pojazdu lub jego wyposażenia oraz za szkody lub obrażenia odniesione przez współpasażerów powstałych w związku z przewozem zwierząt i rzeczy, o których mowa w § 10.
- Zwierzęta i przedmioty, o których mowa w § 10, muszą być umieszczone w pojeździe w taki sposób, aby nie utrudniały przejścia, nie narażały na zanieczyszczenie lub zniszczenie odzieży innych pasażerów, nie utrudniały korzystania z wyposażenia pojazdu, nie zasłaniały widoczności kierowcy oraz nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu i porządkowi w transporcie.
- W przypadku utraty lub uszkodzenia bagażu, podróżny zobowiązany jest osobiście powiadomić o tym fakcie załogę pojazdu.
- Znalazca rzeczy zagubionej w pojeździe zobowiązany jest do jej przekazania załodze pojazdu.
§ 12. Ograniczenia w przewozie rzeczy i zwierząt
Zabroniony jest przewóz:
- przedmiotów o nieprzyjemnym zapachu lub odrażającym wyglądzie,
- przedmiotów, których nie da się umieścić w pojeździe zgodnie z § 11 ust. 3,
- przedmiotów zapalnych, łatwopalnych, wybuchowych, o właściwościach żrących, radioaktywnych, o ostrych krawędziach, lub innych materiałów niebezpiecznych,
- niezabezpieczonych lub niedostatecznie zabezpieczonych pojemników ze smarami, farbami lub innymi chemikaliami,
- nabitej broni, z wyjątkiem przypadków określonych w odrębnych przepisach,
- zwierząt kopytnych.
§ 13. Zakazy
Podróżnym zabrania się w szczególności:
- wchodzenia do pojazdu i przebywania w nim w łyżworolkach lub wrotkach;
- nieuzasadnionego używania systemu awaryjnego otwierania drzwi;
- otwierania drzwi poza przystankami lub podczas ruchu pojazdu;
- wychylania się z pojazdu;
- wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu, zarówno w czasie jazdy jak i postoju;
- dawania nieuzasadnionych sygnałów do zatrzymania pojazdu;
- siadania na barierkach ochronnych, poręczach, nadkolach, stopniach pojazdu, na podłodze i w innych nieprzeznaczonych do tego miejscach;
- używania telefonów komórkowych w sposób uciążliwy dla innych podróżnych lub załogi pojazdu, w tym także głośnego prowadzenia rozmów;
- odtwarzania nagrań lub transmisji audio w sposób słyszalny dla innych podróżnych lub załogi pojazdu;
- zanieczyszczania lub niszczenia pojazdu lub elementów jego wyposażenia;
- spożywania artykułów, które mogą zanieczyścić pojazd lub odzież innych podróżnych, albo wywoływać uciążliwość swoim zapachem lub wyglądem, w tym zwłaszcza lodów, hamburgerów, kebabów, i innych;
- spożywania alkoholu lub przewożenia go w otwartych opakowaniach;
- palenia tytoniu lub używania e-papierosów;
- żebrania, akwizycji, sprzedaży obnośnej;
- kwestowania, umieszczenia plakatów, ogłoszeń lub napisów, albo rozdawania materiałów reklamowych, wyborczych, promocyjnych bez zgody przewoźnika,
- utrudniania pracy załodze pojazdu, kontrolerom biletów, Nadzorowi Ruchu, pracownikom organizatora;
- nieprzestrzegania zakazów i nakazów wyrażonych napisami lub piktogramami w pojeździe;
- wykonywania innych czynności, które nie są dozwolone w miejscach publicznych.
§ 14. Postępowanie w razie naruszenia przepisów
- Kierowca, kontroler biletów lub Nadzór Ruchu może odmówić przewozu osób lub wezwać do opuszczenia pojazdu osoby, które nie przestrzegają postanowień § 8 – 13.
- Kierowca, kontroler biletów lub Nadzór Ruchu odmawia przewozu osób lub wzywa do opuszczenia pojazdu osoby, które:
- zachowują się agresywnie wobec innych podróżnych, załogi pojazdu, pracowników przewoźnika lub pracowników organizatora,
- naruszają bezpieczeństwo transportu,
- są nietrzeźwe,
- nie stosują się do wezwań załogi pojazdu lub Nadzoru Ruchu.
- W razie podejrzenia popełnienia przestępstwa przez podróżnego, w tym także naruszenia nietykalności cielesnej lub znieważenie pracowników przewoźnika korzystających z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym, kierujący ma prawo wezwać na miejsce zdarzenia służby powołane do zapewnienia porządku publicznego lub zjechać z trasy bezpośrednio do najbliższej jednostki Policji, celem przekazania podróżnego funkcjonariuszom tych służb.
- Podróżnym usuniętym z pojazdu na podstawie przepisów ust. 1–3 nie przysługuje rekompensata ani zwrot pieniędzy za bilet.
§ 15. Wyłączenie odpowiedzialności
Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane używaniem przez podróżnego elementów wyposażenia pojazdu niezgodnie z przeznaczeniem lub niestosowanie się do instrukcji i komunikatów w pojeździe. Dotyczy to również uszkodzenia sprzętu elektronicznego, spowodowanego niewłaściwym korzystaniem z ładowarek USB i gniazd zasilających w pojeździe oraz uszkodzenia sprzętu sieciowego spowodowanego niewłaściwym używaniem połączenia z siecią Wi-Fi dostępną w pojeździe.
§ 16. Monitoring wizyjny
- Pojazd może być monitorowany dla zapewnienia bezpieczeństwa załodze pojazdu, pracownikom przewoźnika, podróżnym i innym osobom.
- Informacja dotycząca monitorowania pojazdu oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych znajduje się w widocznym miejscu w pojeździe.
§ 17. Skargi, wnioski oraz reklamacje
Skargi, wnioski oraz reklamacje przyjmowane są drogą elektroniczną za pośrednictwem poczty e-mail pod adresem: sekretariat@pks.slupsk.pl lub za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej https://pks.slupsk.pl, oraz pisemnie pod adresem korespondencyjnym Spółki: Kołłątaja 15A, 76-200 Słupsk.
§ 18. Przepisy końcowe
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.